måndag 14 januari 2019

Listan om 2018

Inser att det är över en månad sen jag skrev och som vanligt jag vet knappt vart jag ska börja. Så mycket och samtidigt ingenting har hänt. Firat jul med familjen, varit uppe i J:s stuga i Västernorrland och firat nyår, kommit hem igen och bara latat mig. Börjat arbeta, massor att göra och rörigt på arbetsplatsen med nya chefer och uppdrag och egentligen är allt bara som vanligt. Sägs ju att livet är det som sker när man är upptagen med att göra annat och det är inte lätt att minnas vad som hände emellan de stora grejerna 2018.

Gick tillbaka i bloggen och såg att jag gjort en sammanfattning över 2017 med olika frågor från någon annan blogg, så jag kopierar den rakt av för 2018 och ser om jag kommer på lite mer vad 2018 bestått av.

Gjorde du något 2018 som du aldrig gjort förut?
Började arbeta som samordnare och fört min yrkesgrupps talan i många olika chefsmöten, grupper och sammanhang. Läskigt men utvecklande.

Vilka platser besökte du?
Fick upptäcka flera nya platser i Sverige i år, bland annat J:s stuga i Västernorrland i somras och nu över nyår, Öland för första gången i somras och så nya smultronställen i Göteborg och Stockholm. Jag och J har också varit på flera ställen runt omkring där vi bor, vilket varit jättekul. Det är så vackert i Sverige. Har också varit på fantastiska ställen utomlands, för drygt 1 år sen var jag i Krabi i Thailand och i oktober en långweekend i Nice och franska Rivieran som jag älskade och hoppas kunna åka till igen till sensommaren.


Vad var din största framgång 2018?
Att jag blev sambo? Haha, känns faktiskt som en framgång efter åratal av dejtande som inte lett någonstans.
 
Bästa köpet?
En sliten gammal furuskänk som jag och J målade om och bytte knappar på när han flyttade in hos mig, för att vi skulle få mer förvaring i köket. Blev så snyggt! OCH! Såklart, min elcykel som jag köpte i samband med min 30-årsdag. Tyvärr haft lite krångel med batteriet som visade sig bero på att det monterats snett men när den fungerar så är den så bra. Älskar att inte behöva passa några busstider och att jag kan cykla 5 km mellan jobb och bostad på mindre än 15 min utan minsta svettdroppe.
 
Gjorde någonting dig riktigt glad?
J många gånger om. När han överraskade mig på min födelsedag med spaövernattning. Alla mysiga kvällar sen vi flyttat ihop där han lagar helt fantastiska middagar och skiner upp när jag smakar och berömmer rätten. Igår när han kände sig lite nere och jag bäddade ner honom i soffan tillsammans med en ljusterapilampa jag fick i julklapp och han låg så nöjt och scrollade i mobilen en halvtimme och sen hoppade upp och utropade att han mådde såg mycket bättre. Är så himla glad över att han honom i min vardag, varje dag.
 
Och ledsen?
Är av och till lite ledsen över att en väldigt nära vän och jag allt mindre träffas eller hörs av sen hon blev mamma men jag försöker vara förstående och ge det tid. Under hösten och vintern har stress och oro över jobbet nog gjort mig ledsen ibland.
 
Årets låtar?
Hmm, ingen aning? Har inte lyssnat lika mycket på musik i år utan istället på otroligt mycket poddar, mest inom true crime-genren.
 
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Gladare. Har haft ett väldigt bra år.
 
Favoritserie?
Dark, Please Like Me, Westworld, Seven Seconds och The Crown är serier som jag börjat titta på 2018 och som verkligen var bra.
 
Bästa boken du läste i år?
Factfulness av Hans Rosling är svår att slå, så bra och så viktig. Började registrera alla böcker jag läser i appen Goodreads och klarade min målstätning att läsa minst 50 böcker (läste ut bok nummer 50 den 30/12). Gav även högsta betyg till Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt, Eveleyns Hugos sju äkta män och Bakom stängda dörrar.
 
Bästa matupplevelsen?
När jag firade J:s födelsedag med avsmakningsmeny på fancy ställe i hans stad. Åt också otroligt god mat i både Thailand och Frankrike.
 
Vad gjorde du på din födelsedag?
Fyllde 30 år och blev överraskad med spa, middag och övernattning på ett coolt hotell av J. Bästa födelsedagen någonsin.
 
Är det något du saknar år 2018 som du vill ha år 2019?
Min närmsta chef slutade i somras och under hösten har en kollega tillträtt som chef och hon är verkligen inte kompetent. Hon är naiv, har ingen förmåga att prioritera och behandlar mig och andra som inte hör till den dominerande personalkategorien som luft. Efter nyår har ytterligare en chef börjat men jag är ändå rädd att det inte ska räcka för att vända det sjunkande skepp jag befinner mig på. Så jag saknar en bra chef.
 
Nyårslöfte?
Har sällan det och inte tänkt på något speciellt i år. Jag och J har startat upp sparande tillsammans, det kanske kan räknas.
 
Högsta önskan just nu?
Att jag kan känna mig mer lugn och tillfreds med mitt jobb och vara i alla fall hälften så lycklig där som jag är privat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Livsstecken

Tiden flyger iväg, jag hänger inte med. Har aldrig varit med om en månad som gått så här fort. Började mitt nya jobb för en månad sen och de...